Motivatie om thuis te sporten

Het is weer zover, vandaag staat je wekelijkse uitje naar de sportschool op het programma. Je kent dat gevoel wel dat je je er echt toe moet zetten.

Je hebt net je avondeten op en dan is het tijd om te gaan.

Je tas staat al klaar, nog even kijk je snel om je heen of je niet iets beters kunt verzinnen om thuis te blijven.

Je spreekt jezelf moed in en daar ga je.

Als je eenmaal voet zet in de duo trainingen/ groepslessen of tent is het halve werk al gedaan maar hoe fijn zou het zijn om ook thuis te kunnen sporten?

Dit klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk maar er is wel veel meer motivatie voor nodig.


Met de volgende 7 tips ga ik jouw helpen om de verleidingen thuis te kunnen weerstaan (lees: de tv, bank, etc.) en de motivatie te vinden om thuis te kunnen sporten.

1. Zoek jouw routine.

Om te starten is het van belang om een training ’s routine te vinden die bij jou past. Denk daarbij aan oefeningen die je leuk vind en die je op lange termijn kunt volhouden. Naarmate de tijd vordert voeg je daar oefeningen aan toe of vervang je huidige met nieuwe zodat je telkens geprikkeld blijft door iets nieuws.

Een mooi begin is het online 30 DAGEN FIT programma van FitClubOnline. Dat kun je hier vinden. Movado Sports leden die zich ook hebben aangemeld op FitClubOnline hebben automatisch ook toegang tot de online 30 DAGEN FIT gids.

2. Plan je training.

Net zoals je afspraken met de tandarts maakt of andere vergaderingen moet je voor je eigen trainingen ook een planning maken. Plan je training op dagen dat je verder niks anders hoeft te doen zodat je je alleen op je training hoeft te focussen. Maak een duidelijke afspraak met jezelf en probeer die dag vrij te houden.

3. Stel je ruimte in.

Je huis is natuurlijk geen sportschool dat is ook wat het lastig maakt om thuis te trainen. Daarom is het van belang dat jij de ruimte maakt die je nodig hebt. Het opzetten van een mini-sportschool in jou kelder of gewoon de koffietafel drie centimeter verplaatsen om een yoga matje neer te kunnen leggen. Wat je ook moet verplaatsen / opzetten / demonteren, doe het voordat je je training gepland hebt. Doe het desnoods de dag voor je daadwerkelijk wilt gaan sporten zodat er geen barrières zijn van excuses. Maak het je eigen persoonlijke sport ruimte.

4. Dress to succes.

Je ziet steeds meer mensen bijna overal sportkleding te dragen. Dit is al zo acceptabel dat je er wel van moet profiteren. Dus trek zo snel mogelijk sportkleding aan bij elke gelegenheid. Zelfs uit studies wordt gesuggereerd dat het gewoon dragen van trainingsuitrusting als casual kan helpen om je te motiveren om te gaan sporten. Zo voorkom je ook het excuus dat jij je nog moet gaan omkleden voor je kan gaan sporten, bekend hè?

5. Deel je succes.

Tijdens je training kun je beter je telefoon weg leggen. Je succes kun je beter na je training delen. Dus tweet of post lekker na je zweetsessie. Je hebt een betere kans hebben om door te zetten als je niet die nieuwsgierigheid hebt van wat mensen allemaal op bij jouw bericht hebben geplaatst. Een studie suggereert zelfs dat sociale erkenning ons minder kans geeft om door te gaan met onze intenties.

Maar nadat jij je training hebt afgemaakt, voel je dan vooral vrij om het van de sociale daken te schreeuwen. Plaats een foto met #YesICan of een bezweette selfie. Delen van prestaties geeft je extra voldoening wanneer je waardering krijgt. Zie het eigenlijk als persoonlijke cheerleaders!

6. Beloon jezelf.

Echt waar! Het is oké om kleine beloningen te gebruiken om jezelf te overtuigen om te sporten. Zo’n beloning kan natuurlijk ook een gezonde snack zijn. Maar soms mag dat ook een pizza, patatje, of een brownie zijn, dat is ook oké. Het gaat om de balans. Als eten niet jouw ding is, kies dan bijvoorbeeld voor een nieuw paar sneakers wanneer je al je trainingen gedurende een maand volhoudt. Mentale beloningen kunnen net zo sterk zijn. Zoek hier balans in en creëer zo je doel of plan.

7. Probeer halve trainingen.

Thuis trainen klinkt misschien niet zo aantrekkelijk vanwege het vinden van motivatie. Het moeilijkste is enkel het starten en draaiend blijven. Begin eerst eens met halve trainingen en werk van daaruit naar een hele training. Zo ben je sneller gemotiveerd om iets te doen. De beste manier om jezelf te motiveren is door een routine te vinden die je leuk vindt, vind je trainen nou niks aan en is het een pure noodzaak voor jou,

controleer dan zoveel mogelijk factoren om het succesvol te maken en structuur te vinden.


Natuurlijk ziet de bank er het aantrekkelijkst uit bank na een lange werkdag, maar ik beloof je dat na een goede workout voelt het zo veel meer verdient.

Heb je vragen, of wil je hulp om te starten? Mail gerust naar info@fitclubonline.nl

24 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven